تجربه گرافی

تجربه نگاشت ها

تجربه گرافی

تجربه نگاشت ها

بدبخت گرافی !

سه شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۴۰ ب.ظ


در ایران بین عکاسان خبری یک شاخه محبوبی وجود داره به نام "بدبخت گرافی"

در این شاخه از عکاسی هر چقدر بتونید  بیشتر سوژه رو مفلوک ، بیچاره ، قحطی زده ، ضربه خورده و در یک کلام لـــــه نشون بدید شانس این که عکستون بیشتر دیده بشه و توسط منتقدین شبه روشن فکر مورد تحسین قرار بگیره بیشتره

حتی می تونید امیدوار باشید که عکستون که حتی از نظر فرم و محتوا حرف خاصی برای گفتن نداره و حتی از لحاظ تکنیک ! مشکل داره در ورلد پرس فوتـــــو برگزیده بشه !

باور کنید به جان خودم جدی میگم !

مواد لازم برای این نوع عکاسی شامل یک عدد دوربین ، یک نقشه برای مشخص کردن حلبی آباد و یک دوست گردن گلفت در مواقع " آقا عکس نگیـــر" می باشد.

همچنین عکاس در این نوع از عکاسی باید روی مسائل مهم و پیچیده ویرایش شامل ســـــیاه و سفید کردن عکس ، افزایش کنتراست ، کاهش نور و ... احاطه کافی داشته باشه تا خدایی ناکرده عکس رنگی منتشر نشه.

تبصره : اگر موقع ویرایش دیدید انقدر اجزای عکس کم هستن که هیچ جوره نمیشه عکس رو سیاه و سفید به خورد مخاطب داد چاره ای نیست ، با خاری در چشم و استخوان در گلو مجبورید عکس رو بصورت رنگی منتشر کنید.

نکته ای که در این نوع عکاسی بسیار مهمه اینه که همواره اخبار اعدام ها ، شلاق زنی ها ، محل های استقرار گشت ارشاد و ... رو دنبال کنید تا بتونید خودتون رو به موقع به سکوی پیشرفت ! برسونید.

 

خب حالا از شوخی گذشته باید به این مسئله توجه داشته باشیم که به عنوان یک عکاس خبری بسیار مهمه که ما مسئولانه عمل کنیم ، یعنی توجه داشته باشیم که عکس گرفتن شانیت خودش رو داره . اینکه دوربین به دست در کوچه و خیابان و راه بیفتیم و از تلخی ها و زشتی های جامعه عکاسی کنیم و پشت نقاب " نشان دادن معضلات" پنهان بشیم به هیچ وجه مسئولانه نیست.

 

آیا ما متوجه هستیم که با انتشار این گونه عکس ها داریم بار روانی منفی به جامعه تزریق می کنیم؟ آیا دیده شدن عکس ها به اینکه عده ای از مردم هر روز نسبت به کشورشون بی تفاوت بشن می ارزه؟

 

به عقیده من اگر هدف عکس نمایش  یکی از معظلات اجتماعیه باید حتما فاکتور هایی در اون لحاظ بشه ، فاکتور هایی از قبیل اینکه آیا اثر مثبت این عکس که متوجه کردن مسئولان هست به اثر منفی اون سنگینی می کنه؟ آیا اصلا هدف اصلی عکس می تونه با نمایش اون برآورده بشه؟

 

یک بنده خدایی حرف خوبی می زد ، می گفت همیشه پشت سر هر کدوم از کارهامون یک سوال مهم قرار بدیم : " که چی؟ "

 

این عکس ها رو منتشر کنیم " که چی؟ "


اینجا رو ببینید

نظرات (۱)

  • باران لاهیجی
  • طنز تلخ بود"؟
    زیبا نگاشتید

    پاسخ:
    چی بگم والا
    واقعیتی بود برای خودش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی