تجربه گرافی

تجربه نگاشت ها

تجربه گرافی

تجربه نگاشت ها

مراقب حریم شخصی خود باشید

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹ ب.ظ
اخیرا با توجه پیشرفت های تکنولوژی و ارتباطات هموطنان عزیز بصورتی روزافزون تمایل خود را برای به اشتراک گذاری عکس های شخصی خود در دنیای مجازی (شبکه های اجتماعی و وبلاگ های شخصی) نشان می دهند.

فارغ از نوع و محتوای عکس ها و بحث های فرهنگی و اجتماعی که در پس این رفتار ها وجود دارد ،تمرکز این نوشتار بر مراقبت از حریم خصوصی افراد در خصوص رفتارها و کنش های انفورماتیکی است که یکی از حوزه های بسیار مهم در امنیت رفتار های فرهنگی نسل امروز و مقابله با بروز مشکلات و آسیب های فردی و اجتماعی احتمالی  است.


برای فهم صحیح نوشتار پیش رو لازم است با یکی از مفاهیم عکاسی دیجیتال آشنا شویم:


اگزیف EXIF

اگزیف عکس درواقع تمامی اطلاعات مرتبط با عکس شامل نوع دوربین، کارخانه سازنده دوربین، شماره سریال، اطلاعات فنی عکس شامل سرعت عکاسی و میزان گشودگی روزنه و ... است که امروزه با توجه به پیشرفت فناوری ، اطلاعاتی همچون مکان جغرافیایی محل ثبت عکس نیز در اگزیف عکس قابل ثبت شدن است. در محیط ویندوز به برخی اطلاعات عکس ها میتوان دسترسی پیدا کرد اما با استفاده از نرم افزار های مختلف می توان اطلاعات بسیار بیشتری را از یک عکس دارای اگزیف استخراج کرد.



اما به دلیل عدم اطلاع کافی کاربران از نحوه کار با این امکانات آسیب هایی می تواند متوجه کاربران باشد.

حال برای روشن شدن مطلب به این مثال واقعی توجه کنید :

یکی از هموطنان در وبلاگ خود که به مسائل اجتماعی و مذهبی و بعضا خصوصی اختصاص دارد عکسی را به مناسبت یکی از اعیاد مذهبی قرار داده است :

همانطور که مشاهده می کنید با نصب یک افزونه ساده و رایگان به مرورگر های اینترنتی می توان به تمامی اطلاعات عکس هایی که دارای اگزیف هستند دسترسی پیدا کرد، اما موضوع جایی جالب توجه به نظر می رسد که آسیب زایی آن مورد توجه قرار گیرد.

اگر به قسمتی که در کادر قرمز رنگ عبارت "جی پی اس" نوشته شده دقت کنید در خواهید یافت که به لطف قابلیت های تلفن های همراه هوشمند جدید این امکان برای کاربران فراهم شده تا بتوانند اصطلاحا عکس های خود را "geo tagging" یا "مکان یابی جغرافیایی" کنند ، به این معنا که در هنگام ثبت عکس محل جغرافیایی آن به وسیله GPS داخلی دوربین ثبت شده تا بعدا مورد استفاده کاربر قرار گیرد.

اما به دلیل عدم آگاهی کاربران با این مزیت ، این مسئله می تواند تبدیل به یک آسیب جدی در حوزه حریم خصوصی فرد شود. در مثال مورد اشاره با کلیک بر روی مربع قرمز رنگ صفحه جدیدی در مرورگر باز می شود که در واقع محل آدرس گرفته شدن این عکس بر روی نقشه گوگل را نشان می دهد !


حال به فرض اینکه این محل می تواند محل زندگی یا محل کار کاربر باشد که در معرض دید تمامی بازدیدکنندگان قرار گرفته ، لزوم توجه به این مسئله آشکار تر می شود.

اما آیا تنها راه جلوگیری از افشا شدن چنین اطلاعات شخصی مهمی این است که از قرار دادن عکس هایی که گرفته ایم در اینترنت خودداری کنیم؟ پاسخ منفی است.

در اینجا دو راهکار ساده برای جلوگیری از این اتفاق به شما معرفی می کنم :

1- جلوگیری از ثبت شدن اطلاعات مکان جغرافیایی در عکس هنگام گرفتن عکس:

هنگامی که تلفن همراه خود را برای عکاسی آماده می کنید از خاموش بودن GPS Tag مطمئن شوید (تیک آن را بردارید). در اینصورت مکان جغرافیایی محلی که در آن مشغول عکاسی هستید ثبت نخواهد شد.

در تلفن های مجهز به سیستم عامل آندروید این کار به سادگی طبق تصویر روبرو قابل انجام است:


2- حذف اگزیف از عکس بعد از عکسبرداری و قبل از آپلود آن در فضای اینترنت:

چنانچه بعد از ثبت عکس متوجه شدید اطلاعات جغرافیایی محل ثبت عکس ذخیره شده یا به هر دلیل ترجیح می دهید این اطلاعات در اگزیف عکس موجود باشد ولی مایلید هنگام انتشار به وب این اطلاعات ذخیره نشود، می توانید در برنامه فوتوشاپ ابتدا عکس را باز کرده (بوسیله Ctrl+O) سپس عکس را به سایز دلخواه تغییر داده و در انتها به جای استفاده از گزینه Save یا Save As از گزینه Save for Web استفاده کنید و در قسمت Metadata گزینه None را انتخاب کنید. بدین ترتیب اگزیف عکس مورد نظر شما ذخیره نشده و شما می توانید نسبت به انتشار آن در وب اقدام کنید.


در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از بخش نظرات استفاده کنید.

  • امیر

نظرات (۱)

خیلی جالب و مفید بود ، خیلی ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی